Start de zomer zonder zorgen en betaal veilig!

28 juni 2017

De zomer staat voor de deur. Zowel de zomervakantie als de zomersolden gaan dit weekend van start. Twee periodes waarin mensen traditioneel heel wat aankopen verrichten. Febelfin zet daarom een aantal tips op een rijtje zodat uw binnenlandse en buitenlandse zomeraankopen vlot verlopen! 

Of u nu in België blijft of naar het buitenland trekt, er bestaat vandaag een arsenaal aan mogelijkheden om uw aankopen te betalen en uw rekeningen te beheren.

Vooral elektronische betalingen zitten in de lift. Logisch, want het op zak hebben van cash geld houdt steeds een veiligheidsrisico in. Elektronische betalingen zijn efficiënter, sneller, goedkoper en veiliger. Niet alleen consumenten, maar ook handelaars kunnen hier heel wat voordelen uit halen. Wij lijsten de handigste elektronische betaalmiddelen voor u op!

Betalen? Met de kaart uiteraard!

Debetkaart vs. kredietkaart

Uw debetkaart is het middel bij uitstek om binnen- en buitenlandse betalingen mee te verrichten. Ook kredietkaarten worden wereldwijd aanvaard. U kiest zelf of u uw rekening liever onmiddellijk laat debiteren of pas een maand later. Raadpleeg de tarieven van uw bank om te kijken welke kaart het best aan uw behoeften voldoet in functie van uw bestemming en het type van uw vakantie.

Deblokkering debetkaart

Wie op reis gaat buiten Europa en daar verrichtingen wil doen met zijn Maestro debetkaart, moet opletten voor “geoblocking”. U dient uw bank te contacteren om na te gaan of u ter plekke uw kaart kunt gebruiken voor betalingen en geldafhalingen. Indien nodig kunt u uw debetkaart tijdelijk laten openstellen. Zo is het voor Turkije niet meer nodig om uw Maestro debetkaart te laten openstellen, maar voor landen als Marokko, Tunesië en Egypte nog wel.

Tarieven

In het buitenland kunt u, net zoals in België, betalen en geld afhalen met uw debet-en kredietkaart. Wanneer u binnen de Europese Economische Ruimte1 reist, betaalt u voor deze verrichtingen hetzelfde als in België. Een betaling in een Belgische supermarkt kost bijvoorbeeld evenveel als eentje in Marseille.

Buiten de Europese Economische Ruimte kunnen deze verrichtingen wel verschillen van het binnenlandse tarief. De tarieflijsten zijn ook op uw vakantiebestemming te consulteren. Om goed voorbereid te vertrekken, raden we reizigers echter aan om vooraf de tarieflijst van hun bank te raadplegen. Zo kan u het meest geschikte betaalmiddel voor uw bestemming kiezen.

Tips

Volgende tips helpen u op weg om veilig uw kaart te kunnen gebruiken.

  • Bewaar uw betaalkaart steeds op zak of op een veilige plaats.
  • Uw geheime code moet geheim blijven. Kies dus geen gemakkelijk herkenbare code, schrijf ze nergens neer en deel ze met niemand.
  • Kies een nieuwe code als u vermoedt dat iemand anders ze kent.
  • Neem onmiddellijk contact met Card Stop (op het nummer 070 344 344 of +32 70 344 344 als u belt vanuit het buitenland) om uw betaalkaart te blokkeren bij verlies, diefstal, blokkade in een geldautomaat …

  • Wees waakzaam wanneer u een verrichting uitvoert in selfbanks.
  • Scherm het toetsenbord af wanneer u uw geheime code intikt en zorg ervoor dat niemand over uw schouder kan meekijken. Let ook op voor al te behulpzame personen wanneer u geld afhaalt.
  • Kijk na of de automaat geen eigenaardigheden vertoont: lijmsporen of onderdelen op de kaartlezer die een andere kleur hebben of er normaal niet zijn, een klein gaatje boven het klavier (camera) …

Internetbankieren: laat u niet vangen!

Bent u uw gasfactuur vergeten te betalen? Geen nood! Zowel thuis als vanop uw vakantiebestemming kunt u zonder zorgen internetbankieren. Maar fraudeurs blijven ook tijdens de zomermaanden actief. Blijf dus zeker waakzaam!

Tips

Volgende tips helpen u al een heel eind op weg om veilig te internetbankieren.

  • De voornaamste tip om niet in de val van een fraudeur te trappen, is en blijft: deel uw pincode of de codes van uw kaartlezer nooit, noch via e-mail, sms, pop-up of telefoon. Uw bank zal u dit nooit vragen.
  • Ook andere instanties zoals de politie of overheidsinstellingen vragen dit niet. Krijgt u toch die vraag, ga daar dan nooit op in.
  • Geloof dus niet blindelings elke e-mail of elk telefoontje dat van een vertrouwde instantie lijkt te komen, zelfs al lijkt deze vertrouwd en herkenbaar. Als u twijfelt, stop de transactie (wis de phishingmail of haak de telefoon in) en verwittig uw bank.
  • Verdachte e-mails kan u steeds doorsturen naar het centraal contactpunt van uw bank (meestal phishing@uwbank.be).
  • Klik nooit op een bijlage of link in een e-mail die u niet helemaal vertrouwt (bijvoorbeeld omdat u de afzender niet kent).
  • Controleer uw rekeninguittreksels regelmatig.
  • Beveilig uw computer voldoende (o.a. via een up-to-date antivirusscanner of een goed beveiligde wifiverbinding).

Meer informatie

Voor meer inlichtingen kunt u terecht bij Isabelle Marchand, woordvoerster van Febelfin, via im@febelfin.be of op het centrale persnummer 02 507 68 31. 

Meer informatie over veilig betaalverkeer vindt u ook op www.safeinternetbanking.be.

 

1 Europese Economische Ruimte: 28 EU-lidstaten + Noorwegen, Ijsland, Liechtenstein

Meer over: