Ook tijdens de vakantie is elektronisch betalen de beste keuze

26 juni 2018

Dit weekend beginnen niet enkel de zomersolden maar trekt ook de zomervakantie op gang. Het is de start van een periode waarin mensen traditioneel heel wat aankopen doen en betalingen verrichten. Elektronisch betalen blijft ook hier de beste keuze: het is gemakkelijk, snel, altijd mogelijk en veilig. Met een paar voorzorgsmaatregelen kunnen consumenten zowel in binnen- als buitenland zorgeloos elektronisch betalen.

Kaart kiezen

Een debetkaart is voor veel consumenten de meest gebruikte betaalkaart. De kaart kan gebruikt worden om zowel in binnen- als buitenland te betalen en geld af te halen.

Ook kredietkaarten worden wereldwijd aanvaard. Met een kredietkaart kiest de consument zelf of hij zijn rekening liever onmiddellijk laat debiteren of pas een maand later. Hij kan ook zelf een limiet instellen qua bedrag dat hij kan opnemen.

Een alternatief voor een kredietkaart is een prepaidkaart. Die kaart dient eerst opgeladen te worden met een zeker bedrag. Een consument bepaalt dus zelf op voorhand hoeveel hij uitgeeft.

Kaart deblokkeren

Consumenten die op reis gaan buiten Europa en daar hun Maestro debetkaart willen gebruiken, dienen bij hun bank hun debetkaart tijdelijk te laten openstellen.

Ter illustratie: voor Turkije is het niet nodig om een Maestro debetkaart te laten openstellen, voor landen zoals Marokko, Tunesië of Egypte wel.

Consumenten die op reis gaan naar de VS dienen bij bepaalde banken ook hun kredietkaart te laten deblokkeren.

Ook wie op cruise vertrekt of diensten afneemt bij een VS-gebaseerd bedrijf, checkt best bij zijn bank of zijn debet- of zijn kredietkaart niet opengesteld moet worden.

Tarieven raadplegen

Zowel in binnen- als buitenland kunnen consumenten betalen en geld afhalen met hun debet-en kredietkaart. De kosten voor deze betaalmiddelen verschillen naargelang het gebruik binnen of buiten de eurozone.

Betalen binnen de eurozone is altijd gratis, zowel met een debet- als een kredietkaart. Buiten de eurozone worden er kosten aangerekend. In de meeste gevallen is het buiten de eurozone voor een consument voordeliger om met een kredietkaart of prepaidkaart te betalen dan met een debetkaart.

Consumenten die geld willen afhalen, zijn binnen de eurozone goedkoper af met een debetkaart. 

Om goed voorbereid te vertrekken, raadt Febelfin reizigers aan om vooraf de tarieflijst van hun bank te raadplegen. Zo kunnen ze het meest geschikte betaalmiddel voor hun bestemming kiezen. De tarieflijsten zijn in het bankkantoor en op de websites van de Belgische banken te consulteren.

Veiligheid boven alles

Elektronisch betalen blijft een uiterst veilige manier om te betalen. Maar omdat ook fraudeurs tijdens de vakantiemaanden actief blijven, is waakzaamheid ook nu geboden.

Met de kaart

  • Bewaar uw betaalkaart steeds op zak of op een veilige plaats.
  • Uw geheime code moet geheim blijven. Kies dus geen gemakkelijk herkenbare code, schrijf ze nergens neer en deel ze met niemand.
    • Kies een nieuwe code als u vermoedt dat iemand anders ze kent.
    • Neem onmiddellijk contact met Card Stop (op het nummer 070 344 344 of +32 70 344 344 als u belt vanuit het buitenland) om uw betaalkaart te blokkeren bij verlies, diefstal, blokkade in een geldautomaat …
  • Wees waakzaam wanneer u een verrichting uitvoert in selfbanks.
    • Scherm het toetsenbord af wanneer u uw geheime code intikt en zorg ervoor dat niemand over uw schouder kan meekijken.

Internetbankieren

De voornaamste tip om niet in de val van een fraudeur te trappen, is en blijft: deel nooit pincodes of codes van een kaartlezer, noch via e-mail, sms, pop-up of telefoon. Een bank zal dit nooit aan haar klanten vragen.

Geloof dus niet blindelings elke e-mail of elk telefoontje dat van een vertrouwde instantie lijkt te komen, zelfs al lijkt het vertrouwd en herkenbaar. Als u twijfelt, stop de transactie (wis de phishingmail of haak de telefoon in) en verwittig uw bank.

Wie denkt een phishingbericht te hebben ontvangen, kan dat doorsturen naar zijn bank via phishing@domeinnaam-van-de-bank. Stuur het bericht ook door naar verdacht@safeonweb.be, het meldpunt van het Centrum voor Cybersecurity België (CCB).

Wie effectief het slachtoffer is geworden van fraude via internetbankieren, neemt best zo snel mogelijk contact op met zijn bank en Card Stop (via het nummer 070 344 344) om zijn bankkaart en/of rekening te laten blokkeren. 

Factuurfraude

Febelfin raadt aan om ook waakzaam te blijven voor factuurfraude. Bij die fraudetechniek onderscheppen fraudeurs papieren facturen en vervangen ze het rekeningnummer dat erop vermeld staat door een vals rekeningnummer.

Controleer daarom altijd het rekeningnummer waarop u moet overschrijven. Vergelijk het met het nummer op de vorige facturen of bestelbon en als blijkt dat het niet klopt, neem dan contact op met uw leverancier via een gekend nummer.

Ook wanneer er op de factuur duidelijk vermeld staat dat het rekeningnummer gewijzigd is en gevraagd wordt om geld te storten op een ander nummer dan datgene waarop u gebruikelijk betaalt, moet u bijzonder alert zijn. Ook hier kan een fraudeur aan het werk zijn. Neem ook in dat geval contact op met uw leverancier.

In geval van (poging tot) oplichting neem dan onmiddellijk contact op met uw bank en met de politie.

Wanneer u de keuze heeft tussen een papieren factuur of een elektronische, kies dan zeker voor deze laatste optie. Op die manier heeft factuurfraude geen kans.

Meer informatie

Voor meer inlichtingen kunt u terecht bij Isabelle Marchand, woordvoerster van Febelfin, via press@febelfin.be of op het centrale persnummer 02 507 68 31. 

Meer over: