Nieuws

  • 25 april 2018

    We leven in een nieuwe, steeds meer digitale wereld. Nieuwe technologieën hebben niet alleen onze denkwijze veranderd maar ook de manier waarop we met elkaar omgaan. Deze evolutie toont zich eveneens in de financiële sector. Klanten verwachten een instant en flexibele dienstverlening van hun bank, 24 op 24. De financiële sector tracht – op maat van elk – een passend antwoord te bieden op deze veranderende verwachtingen. Deze uitdagingen veranderen echter niets aan de kerntaak van de sector: het omzetten van spaargeld in kredieten aan gezinnen, ondernemingen en overheden.

  • 16 maart 2018

    Op de laatste dag van de Week van het Geld nemen we even de tijd om stil te staan bij enkele cijfers rond het centrale thema dat de FSMA dit jaar koos: ‘Uw krediet … gewikt en gewogen’. Bij de start van het initiatief maakte de opleidingstak van de FSMA, Wikifin, de resultaten bekend van haar enquête naar het leengedrag van 1000 Belgen. Uit de bevraging blijkt dat twee op de drie Belgen ooit al een krediet heeft afgesloten.

  • 27 april 2017

    De wet voorziet dat kredietbemiddelaars - zowel wat betreft hypothecair krediet als consumentenkrediet - voortaan hun beroepskennis moeten aantonen via een examen. Voor wie op 1 november 2015 al minstens een jaar kredietbemiddelaar was, werd er in een overgangsperiode voorzien om zijn of haar beroepskennis aan te tonen. Deze overgangsperiode loopt op maandag 1 mei 2017 af.

  • 8 februari 2017

    In 2012 lanceerde Febelfin de campagne “Praat erover met je bankier”. Na de herstructurering bij Ford Genk moest dat initiatief hulp bieden aan werknemers die hun baan verloren. Het project was vooral bedoeld om werknemers aan te zetten tot een gesprek met hun bankier vooraleer er financiële problemen opdoken. Enkele jaren later is die campagne nog steeds actueel, denk maar aan de sluiting van Caterpillar. Het artikel in het driemaandelijkse magazine “Echos du crédit et de l’endettement” over de aanpak door Febelfin moet dan ook tegen die achtergrond worden gezien.

  • 8 november 2016

    Iedereen die aan kredietbemiddeling doet, moet hiervoor de noodzakelijke beroepskennis kunnen voorleggen. Ivo Van Bulck, Secretaris-Generaal van de Beroepsvereniging van het Krediet (BVK) geeft de nodige toelichting.

  • 9 augustus 2016

    Dit weekend plaatste Het Belang van Limburg de kennisvereisten voor kredietbemiddelaars in de kijker. Sinds 1 november vorig jaar zijn deze vereisten namelijk verstrengd en moet iedereen die in de branche actief is ook effectief zijn kennis aantonen aan de hand van een examen. Uiterlijk 1 mei 2017 loopt de overgangsperiode af en dienen alle examens afgelegd te zijn. Met nog 9 maand te gaan tot 1 mei, neemt ook Febelfin dit thema graag nog eens onder de loep.

  • 30 oktober 2015

    In het weekend van 31 oktober was er in De Standaard een speciale Jobat editie terug rond werken in de financiële sector. Een van de hoofdartikels betreft de verstrenging van de toegang tot het beroep van kredietbemiddelaar. Sinds 1 november 2015 is namelijk een reeks nieuwe regels in werking getreden.

  • 28 januari 2015

    De kredietverlening aan particulieren (hypothecair krediet en consumentenkrediet) heeft een substantiële impact op de Belgische economie. Indien de kredietverlening een stagnatie gekend zou hebben tussen 1995 en 2013, zou het BBP in België op jaarbasis maar liefst 0,76% lager uitgevallen zijn. 

  • 26 maart 2014

    Eind 2014 sluit Ford Genk de deuren. Duizenden werknemers zullen bij de autofabriek zelf maar ook bij de toeleveranciers hun job verliezen. De financiële sector wil zowel de getroffen werknemers als de bankdirecteurs aanzetten om proactief contact op te nemen met elkaar. Er bestaan vele mogelijkheden om de maandlast van een krediet te verlagen. Voorkomen is ook in dit geval beter dan genezen. 

  • 11 december 2013

    Begin deze maand publiceerde Vlaams Volksvertegenwoordiger Joke Quintens op haar blog een open brief aan Febelfin. In de brief uit ze haar bezorgdheid over het feit dat de werknemers van Ford Genk met hun financiële vragen niet terecht zouden kunnen in de lokale bankkantoren. Blijkbaar zijn er hier en daar bankbedienden die onvoldoende kennis en gevoeligheid aan de dag zouden leggen omtrent het zorgtraject dat de financiële sector samen met Vlaams minister-president Kris Peeters heeft opgezet. Gesterkt vanuit de idee dat hun collega’s niet geholpen werden, zouden de andere werknemers op hun beurt ontmoedigd worden om zelf contact op te nemen met hun eigen bank.  

Pagina's