Managementboeken onder de loep: ontdek onze aanraders!

04/11/2016

Nog tot en met 11 november kunnen boekenliefhebbers terecht op de jaarlijkse Boekenbeurs in Antwerpen. In het uitgebreide gamma zijn er ook heel wat managementboeken terug te vinden. Wij vroegen onze CEO, Michel Vermaerke, naar zijn aanraders!

Welke boeken kunt u aanbevelen over het professionele leven en relaties op de werkvloer?

Ik denk in eerste instantie aan Seven habits of highly effective people van Stephen R. Covey. Het is een van de zeldzame boeken die individuen over de hele wereld heeft beïnvloed om hun onderneming en carrières te verbeteren, en zo succesvol te zijn in alle aspecten van het leven. Het boek mag dan wel 27 jaar oud zijn, het is tot op de dag van vandaag nog steeds bijzonder leerrijk en actueel.

 

Nog zo’n grote bestseller uit de jaren tachtig is In search of Excellence van Tom Peters en Robert H. Waterman, waarbij de schrijvers de nadruk leggen op het streven naar excellentie binnen een bedrijf en het vervullen van de klantverwachtingen.

 

Ik kan ook Reinventing organisations van Frederic Laloux aanbevelen. In dit managementboek vertrekt de auteur vanuit de stelling dat veel moderne organisaties een verouderde structuur hebben. Hierdoor stellen ze niet enkel teleur op de werkvloer, maar ook bij klanten en de samenleving. Laloux toont aan dat we aan het begin van een nieuw tijdperk staan: het publiek snakt naar vitale en zinrijke organisaties en ondernemingen met een ziel. Aan de hand van concrete voorbeelden maakt de auteur duidelijk hoe we dit kunnen bereiken. De kerngedachte is dat een organisatie geen machine, maar een levend systeem is.

 

Ik heb ook bijzonder genoten van het boekje Small decencies. Reflections and meditations on being human at work van John Cowan. De boodschap in dit boekje is duidelijk en eenvoudig: het is belangrijk om op een aangename en correcte manier om te gaan met je medemens in het professionele leven. Zowel de receptioniste, een assistent als een hoog kaderlid verdienen evenveel respect en sympathie. Het boekje is ook van toepassing buiten je werkomgeving. Of je nu bij wijze van spreken in contact komt met de koning of een kassierster, dezelfde regel is van kracht: Just be nice. Because nobody likes a jerk.

Eerder deze week deelde Michel reeds zijn tips om uw financiële boekenkast uit te breiden. Ontdek ze hier.

Meer over: