Europese burger bezorgd over online veiligheid

09/10/2017

Online fraude, identiteitsdiefstal, malware, … stoppen niet aan de landsgrenzen. Maar hoe gaan we met dergelijke fraudevormen om? Via een speciale Eurobarometer polste de Europese Commissie naar de houding van de Europese burger tegenover cybersecurity. Zowat 40% vraagt zich af of zijn online betalingen wel veilig verlopen.

28.000 deelnemers

28.000 burgers uit de EU, waaronder ook België, hebben in juni van dit jaar deelgenomen aan een enquête over online veiligheid en bedreigingen. Om te polsen naar hun houding kregen ze vragen voorgeschoteld over drie thema’s: perceptie, awareness en eigen ervaring met fraudegevallen.

Perceptie en awareness

We blijken in Europa erg op onze hoede voor veiligheidsrisico’s. In alle landen ziet een grote meerderheid (87%) van de respondenten cybercriminaliteit als een belangrijke uitdaging voor de binnenlandse veiligheid.

Steeds meer respondenten houden er rekening mee dat ze het slachtoffer kunnen worden van cybercriminaliteit. Het meest bevreesd zijn we voor misbruik van onze persoonlijke gegevens (45%). Verder maakt ook 4 op 10 zich zorgen over zijn veiligheid bij online betalingen.

Als het op fraudetechnieken aankomt, dan draait de bezorgdheid van de Europese burger vooral rond malware (69%), identiteitsdiefstal (69%), bankkaartfraude of online bankfraude (66%) en frauduleuze telefoontjes of mails (60%). Al deze cijfers zijn toegenomen in vergelijking met 2014.

Ondanks de toenemende dreiging en bezorgdheid hebben 7 op 10 Europeanen toch het gevoel dat ze zich voldoende kunnen wapenen tegen cybercriminaliteit. De meesten ondernemen dan ook zelf actie.

In België bijvoorbeeld geeft 86% online geen persoonlijke informatie door. Verder heeft bijna de helft van de Belgische respondenten het afgelopen jaar antivirussoftware geïnstalleerd. 1 op 5 verandert bovendien elk jaar zijn wachtwoord voor online bankieren.

Ongeveer 11% van de respondenten in Europa breekt een transactie af als hij twijfelt of als hij iets verdachts merkt (11% tegenover 7% in 2014).

Opvallend is dat 1 op 10 zich volledig door fraudeurs laat afschrikken om online aankopen te doen of online te bankieren.

Eigen ervaring met fraudegevallen

Een jammerlijke vaststelling uit de Barometer is dat meer Europeanen zich laten vangen aan phishing en online (bank)fraude in vergelijking met 2014. Ook in België stelt Febelfin vast dat de fraudecijfers voor phishing opnieuw de hoogte in gaan. Sensibilisering blijft dus belangrijk.

Daarom levert Febelfin haar bijdrage aan de inspanningen op Europees niveau. Voor de vijfde keer op rij doen we mee aan de Cyber Security Month. In het kader daarvan zijn we op 4 oktober naar buiten gekomen met onze nieuwe campagne rond phishing. Bekijk zeker het filmpje

Meer informatie

Meer informatie over de studie vindt u hier: https://www.febelfin.be/en/europeans-attitudes-towards-cyber-security.

Meer over: