Veilig internetbankieren

  • Vandaag lanceert Febelfin, de Belgische federatie van de financiële sector, een nieuwe sensibiliseringscampagne tegen phishing. Nog steeds trappen heel wat mensen in de val van internetfraudeurs en geven ze hun pincode of de codes van hun kaartlezer door via e-mail of telefoon. Een bank zal dat echter nooit vragen. Krijgt u toch zo’n verzoek, dan is dat een poging tot fraude.

  • In de eerste zes maanden van 2018 vonden 2.650 fraudes via internetbankieren plaats. Bijna altijd maakten de fraudeurs gebruik van phishing: ze “visten” naar de bancaire codes van de consument om geld te kunnen stelen van diens rekening.

  • In het eerste kwartaal van 2018 vonden 1.361 fraudes via internetbankieren plaats. Bijna alle gevallen waren toe te schrijven aan phishing waarbij fraudeurs “vissen” naar de bancaire codes van de consument om geld te kunnen stelen van diens rekening. Dat is zo’n 60% meer dan in vergelijking met het eerste kwartaal van 2017. In bedrag spreken we zelfs van een toename van zo’n 215%.

  • Er zijn valse e-mails in omloop die in naam van Febelfin worden verstuurd. Daarin wordt gevraagd op een link te klikken zodat u een nieuwe betaalkaart kunt aanvragen. Dit bericht wordt echter niet door uw bank of Febelfin verspreid en is een phishingbericht.

  • We leven in een nieuwe, steeds meer digitale wereld. Nieuwe technologieën hebben niet alleen onze denkwijze veranderd maar ook de manier waarop we met elkaar omgaan. Deze evolutie toont zich eveneens in de financiële sector. Klanten verwachten een instant en flexibele dienstverlening van hun bank, 24 op 24. De financiële sector tracht – op maat van elk – een passend antwoord te bieden op deze veranderende verwachtingen. Deze uitdagingen veranderen echter niets aan de kerntaak van de sector: het omzetten van spaargeld in kredieten aan gezinnen, ondernemingen en overheden.

  • Fraudeurs zijn voortdurend op zoek naar geldezels. Die geldezels doen dienst als tussenschakel om geld dat fraudeurs gestolen hebben door te sluizen, vaak naar andere landen. Steeds vaker benaderen fraudeurs daarvoor jongeren. Ze contacteren hen via populaire jongerenkanalen zoals Instagram met de belofte om snel geld te verdienen. De jongeren die in deze val trappen, beseffen vaak niet dat ze zich schuldig maken aan strafbare feiten en hun veiligheid en die van hun omgeving op het spel zetten.

  • In 2017 vonden 3.205 gevallen van fraude met internetbankieren plaats. Daarbij werd iets meer dan 2,5 miljoen EUR buitgemaakt. Fraudeurs blijven voornamelijk gebruik maken van phishing. Als consument staat u echter niet machteloos: geef uw bancaire codes nooit door via e-mail, sociale mediaberichten of telefoon, ook niet als u denkt te communiceren met uw bank of een andere instantie. Op die manier neemt u het heft in eigen handen en sluit u zelf de deur voor phishing.

  • Er worden opnieuw valse e-mails verstuurd in naam van verschillende banken. Daarin wordt u gevraagd op een link te klikken en uw bancaire codes door te geven. Die berichten worden echter niet door de echte bank in kwestie verspreid, maar het zijn phishingberichten.

  • Er zijn valse e-mails in omloop die in naam van Febelfin worden verstuurd. Daarin wordt gevraagd op een link te klikken zodat u een nieuwe betaalkaart kan aanvragen. Dit bericht wordt echter niet door uw bank of Febelfin verspreid en is een phishing bericht.

  • Vandaag is het Safer Internet Day. In meer dan 100 landen wereldwijd worden initiatieven genomen om het internet een veilige en leuke plaats te maken voor iedereen. Want hoewel het internet een fantastische omgeving is, schuilen er ook gevaren. De nieuwste cyberrisico’s Spectre en Meltdown zijn daar een voorbeeld van. De Cyber Security Coalition, waarin de academische, publieke en private sector samen strijden tegen cybercriminaliteit, brengt deze problematiek onder de aandacht en geeft de nodige tips om u te beschermen. Wij delen deze graag met u! 

Pagina's