Consumentenkrediet

  • Banken pompten sinds 2007 88,1 miljard euro extra in de Belgische economie

  • We leven in een nieuwe, steeds meer digitale wereld. Nieuwe technologieën hebben niet alleen onze denkwijze veranderd maar ook de manier waarop we met elkaar omgaan. Deze evolutie toont zich eveneens in de financiële sector. Klanten verwachten een instant en flexibele dienstverlening van hun bank, 24 op 24. De financiële sector tracht – op maat van elk – een passend antwoord te bieden op deze veranderende verwachtingen. Deze uitdagingen veranderen echter niets aan de kerntaak van de sector: het omzetten van spaargeld in kredieten aan gezinnen, ondernemingen en overheden.

  • Op de laatste dag van de Week van het Geld nemen we even de tijd om stil te staan bij enkele cijfers rond het centrale thema dat de FSMA dit jaar koos: ‘Uw krediet … gewikt en gewogen’. Bij de start van het initiatief maakte de opleidingstak van de FSMA, Wikifin, de resultaten bekend van haar enquête naar het leengedrag van 1000 Belgen. Uit de bevraging blijkt dat twee op de drie Belgen ooit al een krediet heeft afgesloten.

  • De wet voorziet dat kredietbemiddelaars - zowel wat betreft hypothecair krediet als consumentenkrediet - voortaan hun beroepskennis moeten aantonen via een examen. Voor wie op 1 november 2015 al minstens een jaar kredietbemiddelaar was, werd er in een overgangsperiode voorzien om zijn of haar beroepskennis aan te tonen. Deze overgangsperiode loopt op maandag 1 mei 2017 af.

  • In 2012 lanceerde Febelfin de campagne “Praat erover met je bankier”. Na de herstructurering bij Ford Genk moest dat initiatief hulp bieden aan werknemers die hun baan verloren. Het project was vooral bedoeld om werknemers aan te zetten tot een gesprek met hun bankier vooraleer er financiële problemen opdoken. Enkele jaren later is die campagne nog steeds actueel, denk maar aan de sluiting van Caterpillar. Het artikel in het driemaandelijkse magazine “Echos du crédit et de l’endettement” over de aanpak door Febelfin moet dan ook tegen die achtergrond worden gezien.

  • Iedereen die aan kredietbemiddeling doet, moet hiervoor de noodzakelijke beroepskennis kunnen voorleggen. Ivo Van Bulck, Secretaris-Generaal van de Beroepsvereniging van het Krediet (BVK) geeft de nodige toelichting.

  • Dit weekend plaatste Het Belang van Limburg de kennisvereisten voor kredietbemiddelaars in de kijker. Sinds 1 november vorig jaar zijn deze vereisten namelijk verstrengd en moet iedereen die in de branche actief is ook effectief zijn kennis aantonen aan de hand van een examen. Uiterlijk 1 mei 2017 loopt de overgangsperiode af en dienen alle examens afgelegd te zijn. Met nog 9 maand te gaan tot 1 mei, neemt ook Febelfin dit thema graag nog eens onder de loep.

  • In het weekend van 31 oktober was er in De Standaard een speciale Jobat editie terug rond werken in de financiële sector. Een van de hoofdartikels betreft de verstrenging van de toegang tot het beroep van kredietbemiddelaar. Sinds 1 november 2015 is namelijk een reeks nieuwe regels in werking getreden.

  • De kredietverlening aan particulieren (hypothecair krediet en consumentenkrediet) heeft een substantiële impact op de Belgische economie. Indien de kredietverlening een stagnatie gekend zou hebben tussen 1995 en 2013, zou het BBP in België op jaarbasis maar liefst 0,76% lager uitgevallen zijn. 

Pagina's