Digitale platformbedrijven te duchten uitdaging voor banken

23/11/2017

Met de opkomst van digitale platformbedrijven zoals Alibaba en Amazon die zich richten op de meest winstgevende activiteiten van de bankwaardeketen komen de banken wereldwijd voor een nieuw uitdaging te staan. Dat blijkt uit het verslag van McKinsey “Remaking the bank for an ecosystem world”. 

De banksector vertoont wereldwijd meerdere tekenen van herwonnen gezondheid. Kapitaalbuffers zijn aangevuld en banken hebben het mes gezet in hun kosten. Toch blijven de hoge winsten uit. Het rendement op eigen vermogen beperkt zich tot ongeveer de minimale vergoeding die investeerders wensen en daalde in 2016 maar liefst een vol procentpunt ten opzichte van 2015.

Kortom, het herstel van de crisis is nogal lauw en daarvoor ziet McKinsey verschillende redenen. Zo is er de vertraging van de omzetgroei: tussen 2015 en 2016 behaalde de omzetgroei slechts de helft van het niveau van de vijf voorgaande jaren. Ook de nieuwe digitale spelers hebben een weerslag op de prestaties van de banksector doordat deze pioniers aanspraak maken op hun klanten en marktaandeel. Bovendien is er ook een nieuw zwaargewicht op de markt: zogenaamde “platformbedrijven” zoals Alibaba, Amazon en Tencent die naast hun oorspronkelijke producten en diensten, nu ook hun ogen laten vallen op het cliënteel van de banken.

McKinsey stelt vast dat de schommelingen in de waarderingen van banken aanzienlijk blijven, maar wijst er ook op dat de redenen hiervoor drastisch veranderd zijn. Locatie is niet langer een bepalende factor voor de waardering van een bank. Terwijl in 2010 het waarderingsverschil vooral te wijten was aan de geografische ligging van een bank – banken gevestigd op succesvolle markten werden immers hoger gewaardeerd – geven anno 2017 vooral het bedrijfsmodel en de strategie de doorslag.

Banken moeten digitalisering omarmen

De rente herstelt en de banken hebben opnieuw de wind in de zeilen. Als de klanten overstappen naar digitale bedrijven zou deze positieve impact echter kunnen worden afgezwakt of tenietgedaan. Banken kunnen het zich niet veroorloven om nog langer te wachten om het potentieel van digitalisering aan te boren. Volgens McKinsey moeten de banken nieuwe tools verkennen en digitale marketingvaardigheden ontwikkelen, willen ze effectief kunnen concurreren met platformbedrijven. McKinsey schat dat dit de banken zo’n $350 miljard aan gezamenlijk bedrijfsresultaat zou kunnen opleveren en hen bovendien in staat zou kunnen stellen klaar te zijn voor een nieuwe fase van digitaal bankieren.

Opkomst van platformbedrijven

Nu retail ontgonnen terrein is, richten fintechbedrijven hun pijlen op corporate banking. Volgens de fintechdatabank van McKinsey behoren betalingsoplossingen voor grote bedrijven tot een van de snelst groeiende segmenten. Verschillende voorbeelden van samenwerking tussen banken en fintechs laten zien dat innovatie op schaal veelbelovend is. Fintechs worden dus steeds minder beschouwd als concurrent en “dreiging” voor de banken. Dit is echter niet het geval voor de platformbedrijven. De nieuwe strategieën die dergelijke platformbedrijven aannemen, vormen een grotere uitdaging voor gevestigde banken. Deze digitale pioniers vervagen de grenzen tussen sectoren. In zulke “ecosystemen” kunnen zij hun klanten meer bieden dan “traditionele” banken: een breed scala aan producten en diensten vanaf eenzelfde platform, lagere kosten, hoger gebruiksgemak en nieuwe klantenervaringen.

Ecosystemen: beat them or join them?

Volgens het rapport zullen banken voor een strategische keuze komen te staan: concurreren of samenwerken? In de strijd om de klant zijn de banken immers verre van kansloos en hebben ze een aantal troeven achter de hand. Zo blijkt uit onderzoek dat banken meer vertrouwen genieten dan techbedrijven. Bovendien hebben ze toegang tot enorm veel waardevolle klantgegevens. Banken die de digitale sprong wagen, oogsten heel wat succes met hun platformen. De banksector kan het dus zeker halen van zijn digitale rivalen dankzij zijn aanzienlijke klantenbestand.

Volgens McKinsey is een uitgebreide digitale transformatie aldus dé sleutel om mee te kunnen draaien in een digitale en datagedreven wereld.

Meer weten?

Het volledige verslag van McKinsey leest u hier.

Meer over: