Meldpunt huurwaarborg

Hebt u problemen om een huurwaarborg bij uw bank te verkrijgen? Daarvoor kunt u terecht bij het Meldpunt huurwaarborg van Febelfin.

Het meldpunt is telefonisch (+32 (0)2 507 68 11) bereikbaar.

Wat is een huurwaarborg?

Bij het huren van een appartement, huis, ...  maakt een waarborgverplichting meestal deel uit van het contract tussen huurder en verhuurder.

Die waarborg kan er uitzien als volgt:

  • Een geblokkeerde bankrekening op naam van de huurder waarop hij een bedrag gelijk aan twee maanden huur stort.
  • Een bankwaarborg gelijk aan drie maanden huur met de verbintenis van de huurder om die waarborg opnieuw samen te stellen bij zijn bank via vaste maandelijkse stortingen gedurende maximum drie jaar.
  • Een waarborg op basis van een overeenkomst tussen het OCMW en de bankinstelling voor een bedrag gelijk aan 3 maanden huur.

Kiest u voor een bankwaarborg, dan is de bank waar u een rekening heeft waarop uw beroeps- of vervangingsinkomsten worden gestort, wettelijk verplicht u die te verlenen.