Data als wisselmunt voor nieuwe producten en diensten

17/01/2017

60% van de klanten in de Benelux zou er geen problemen mee hebben om meer persoonlijke data aan zijn bank te geven in ruil voor nieuwe voordelen. De helft geeft aan dat het delen van zijn info wel steeds moet leiden tot gepersonaliseerde producten en diensten.

Dat blijkt uit een studie die Accenture heeft gehouden bij zowat 33.000 financiële klanten in 18 landen of regio's.

5 trends

Uit de Global Distribution & Marketing Consumer Study van Accenture vallen er op universeel niveau 5 opvallende trends op:

  • data worden steeds meer een soort wisselmunt in ruil voor nieuwe en bijkomende diensten;
  • data moeten gepersonaliseerde voordelen opleveren;
  • de jongste generaties zoeken gemakkelijker hun heil bij de GAFA van deze wereld, namelijk Google, Apple, Facebook en Amazon;
  • automatisering is geliefd;
  • hoe er wordt gecommuniceerd is niet belangrijk: het kanaal verdwijnt dus naar de achtergrond.

Benelux klanten zijn traditioneler dan klanten uit de VS

Kijken we naar de resultaten voor de Benelux regio, dan leveren bovenstaande trends de volgende resultaten op:

  • 60% zou meer data opgeven aan zijn bank in ruil voor uitgebreidere diensten of andere voordelen.
    • Hiermee scoort de Benelux relatief gelijkaardig met andere Europese landen. Enkel Italië scoort flink hoger met 73%. Ook in de VS (73%), in Latijns-Amerika (Chili 73%, Brazilië 83%), en in sommige Aziatische landen (Thailand 85%, Indonesië 87%) delen mensen gemakkelijker hun persoonlijke data in ruil voor meer voordelen.
  • 51% vindt dat het delen van gegevens aan zijn bank moet leiden tot gepersonaliseerde producten en diensten.
    • Van alle regio's en landen scoort de Benelux hiermee bijna het laagst. Enkel Japan zit op een lager percentage met 46%. Uitschieters aan de andere kant zijn Chili (76%) en Brazilië (80%).
  • 29% zou bereid zijn om over te stappen naar een GAFA (Google, Amazon …) voor bancaire producten en diensten.
    • In Europa zijn enkel de Noordelijke landen nog terughoudender (25%). In Duitsland (40%), Italië (52%), UK (45%) en Spanje (45%) is de animo hiervoor een stuk hoger.
  • 65% zou gebruik willen maken van volledig geautomatiseerde bankdiensten.
    • Ook hier leunt de Benelux score dicht aan bij de andere Europese landen. In Italië (79%) en Spanje (78%) tonen klanten zich nog meer voorstander van automatisatie. Universeel gezien scoort Indonesië het hoogst met 90%.
  • 52% is onverschillig tegenover via welk kanaal hij kan communiceren met zijn bank (face-to-face versus digitaal).
    • In de meeste landen ligt dat percentage relatief op dezelfde lijn. Brazilië (74%) en Thailand (71%) zijn wel absolute uitschieters.

3 profielen

Accenture schetst drie profielen van financiële klanten:

  • nomaden die er geen probleem mee hebben naar nieuwe spelers te trekken
  • jagers die op zoek gaan naar de beste prijs
  • kwaliteitszoekers die vooral hun heil zoeken in een vertrouwensbasis en loyauteit

In de Benelux zouden er 27% nomaden, 19% jagers en 54% kwaliteitszoekers zijn.

Meer informatie

Meer informatie over de studie kunt u hier vinden.

Meer over: