Dag van de Webshop zet online shoppers in de bloemetjes

03/11/2017

Zowel vandaag als dit weekend is uitgeroepen tot Dag van de Webshop. Heel wat virtuele winkels bedanken hun klanten gedurende deze driedaagse met een extraatje, zoals een korting of gratis verzending. De Dag van de Webshop, die onder meer wordt gesteund door Comeos, wil zo het Belgisch e-commercelandschap bekender maken en een duwtje in de rug geven.

Fysiek vs. online

De Belgen zijn over het algemeen traditionele winkelaars die het liefst hun inkopen doen in een fysieke, bakstenen winkel. De jaarlijkse e-commercestudie van Comeos toonde deze zomer nog aan dat 63% van de Belgen vorig jaar iets gekocht heeft in een webshop. Toch doen ze dat niet allemaal even frequent: 42% onder hen shopt maandelijks online. Bij de anderen varieert het van eens om de 3 maand tot minder dan 1 keer per jaar.

Een kwart van de Belgen die vorig jaar niets gekocht heeft online, denkt er wel over om dat in de toekomst toch te gaan doen. De voordelen van e-commerce trekken hen daarbij over de streep: het is tijdbesparend, je kan 24/24u winkelen en je pakketje wordt aan de deur geleverd.

Belemmeringen

Uit cijfergegevens van Eurostat blijkt dat de online markt in België goed is voor 14% van de omzet van onze bedrijven. Daarin schuilt dus nog een gigantisch potentieel.

Sinds 2015 publiceert de United Nations Conference on Trade and Development (UNCTAD) een rangschikking van landen die het meest ontvankelijk zijn om e-commerce de beste kansen te geven.

Men kijkt daarbij onder meer naar aantal personen die een internetverbinding hebben, de veiligheid van het online net, de betaalmogelijkheden, de leveringsmogelijkheden, …

Ons land bekleedt de 22ste plaats op een totaal van 144 landen. Luxemburg, Zwitserland en Noorwegen nemen de top drie in. De Afrikaanse landen Guinea, Tsjaad en Nigeria zijn de hekkensluiters van dienst.

Meer info

Bekijk deze websites voor meer informatie over:

Meer over: